Właściwości przekładni planetarnej w napędach
Dzisiaj przedstawiamy najpopularniejsze przykłady zastosowania przekładni planetarnej w napędach jazdy. Sprawdź, jakie jest zastosowanie przekładni planetarnej oraz jaką ma budowę.
Budowa przekładni planetarnych
Przekładnia planetarna dzięki swojej obudowie może być wykorzystywana w wielu zastosowaniach napędowych. Dzięki specjalnej budowie możliwa jest ich instalacja w wielu wariantach konstrukcyjnych, jednak w napędach najczęściej spotykamy schemat kołnierza, gdzie wiele elementów jest mocowanych wokół bryły obrotowej. Cały zespół jest stabilny dzięki śrubom obrotowym, które pozwalają na łatwy montaż lub demontaż konkretnych elementów.
Zastosowanie
Jeżeli chodzi o przełożenie, jakie osiąga się za pomocą przekładni planetarnych, to wygląda to następująco – jej jeden stopień jest porównywalny do przełożenia tradycyjnej przekładni walcowej, co oznacza, że przy zastosowaniu przekładni z czterema stopniami osiągniemy przełożenie wynoszące ponad tysiąc. Dzięki takim osiągom najczęściej jest stosowany w koparkach, podnośnikach, dźwigach, traktorach oraz wszelkich maszynach rolniczych. Wykorzystywane są także podczas robót drogowych. Ze względu na wysoką odporność na przeciążenia oraz budowę współosiową, nie należy martwić się masą nieresorowaną, nawet pomimo poruszania się wyżej wymienionych pojazdów roboczych po nierównej powierzchni. Duże znaczenie ma tutaj także stosunkowo niewielka prędkość tych pojazdów.
Te cechy sprawiają, że przy montażu koła napędowego do wyjścia przekładni planetarnej, gdzie najczęściej zastosowany jest silnik hydrauliczny, otrzymujemy motoreduktor. Pozwala to na wykorzystanie hamulca negatywnego, którego używa się podczas postoju pojazdu, przy braku ciśnienia. To jedno z najskuteczniejszych zastosowań przekładni planetarnych w odniesieniu do pojazdów, jednak to oczywiście tylko niewielki zakres jej użyteczności jako produktu w ogóle.