Jakie przekładnie stosuje się w kombajnach chodnikowych?

przekładnia

Większość urządzeń mechanicznych, w których zamontowane są jednostki napędowe, wymaga dostosowania poziomu generowanych obrotów silnika oraz uzyskiwanego momentu obrotowego do bieżących potrzeb. W przemyśle wydobywczym, gdzie maszyny pracują w trudnych warunkach, a jednocześnie muszą radzić sobie ze znacznymi obciążeniami, będzie to szczególnie istotne. Dobrym przykładem urządzeń tego typu będą przekładnie do kombajnów chodnikowych. Przyjrzyjmy się bliżej ich zastosowaniu oraz potrzebnym typom.

Kombajny chodnikowe i ich budowa

Kombajny chodnikowe to urządzenia, które pozwalają na urabianie skały w wyrobisku korytarzowym, ładowanie jej na wbudowany przenośnik oraz dostarczanie do urządzeń transportujących. Podstawowym modelem kombajnu chodnikowego wykorzystywanego w polskich kopalniach są różne wersje kombajnu AM-50, będące rozwojową wersją licencyjnej maszyny Voest-Alpine. Urządzenie składa się z umożliwiającego transport podwozia gąsienicowego, organu urabiającego umieszczonego na obrotnicy, ładowarki łapowej odbierającej urobek, a także podawarki przenoszącej go na zewnętrzny przenośnik. W konstrukcji kombajnu AM-50 znajduje się kilka przekładni, pozwalających na funkcjonowanie poszczególnych podzespołów. Przekładnia zębata znajduje się w głowicy organu urabiającego i odpowiada za dopasowywanie obrotów wału, na którym osadzone są oba elementy skrawające, do bieżących potrzeb. Przekładnia jest też umieszczona przy napędzie łap nagarniających ładowarki, jak i przy łańcuchu zgrzebłowym podawarki. Przekładnia znajduje się również w układzie przeniesienia napędu podwozia gąsienicowego.

Przekładnie używane w kombajnie AM-50

W kombajnie AM-50 stosowane są przekładnie mechaniczne o różnej charakterystyce. W przypadku organu urabiającego będzie to reduktor 100/20 lub 132/16, w mechanizmie nagarniającym używany jest reduktor łap zagarniających synchronizujący pracę łap i przenoszący napęd z łańcucha zgrzebłowego podawarki. Montowany jest też reduktor mechanizmu jazdy 15/256 oraz 11/257, a także reduktor napędu przenośnika 11/13.