Przekładnia zębata – charakterystyka ze względu na usytuowanie osi obrotu
W zależności od kąta nachylenia zębów jesteśmy w stanie uzyskać optymalne rozwiązania dla poszczególnych zadań. Przekładnia zębata posiada wiele rozmaitych wariantów, a każdy z nich lepiej sprawdza się w odmiennych sytuacjach i ma odmienne zastosowanie. Dzisiaj przedstawimy wszystkie stosowane warianty przekładni.
Różne rodzaje przekładni zębatych
Rozmaite nazwy przekładni zębatych pochodzą od zastosowanego w nich położenia osi obrotu. Poniżej przedstawiamy najczęściej wykorzystywane układy:
1. Osie równoległe – przekładnia walcowata
Jest to najczęściej stosowany typ przekładni. Jej osie są równoległe i leżą na tej samej powierzchni. W tym typie mamy do czynienia najczęściej z zębami prostymi lub skośnymi.
2. Osie wichrowate prostopadłe – przekładnia hipoidalna i ślimakowa
Przekładnie hipoidalną wyróżnia przesunięcie osi zębnika w stosunku do osi koła talerzowego. Zaletą takiego układu jest zdecydowanie większa obciążalność oraz cichobieżność. Bardzo często jest stosowana w samochodach.
Ślimakowa natomiast składa się z dwóch elementów – wirnika i koła z zębami. Przy tym rozwiązaniu moc jest przenoszona za pomocą dużego udziału tarcia, co sprawia, że stosowany jest tutaj mechanizm samohamowności.
3. Osie wichrowate nieprostopadłe – przekładnia hiberboloidalna
Posiada koła walcowe i zęby skośne. Taka konfiguracja pozwala na uzyskanie niemal zerowego tarcia, jednak nadaje się tylko do niewielkich obciążeń.
4. Osie przecinające się – przekładnia stożkowa
Występują w niej osie prostopadłe, a zęby obu kół tworzą stożki, które toczą się po sobie. Najlepiej sprawdza się w warunkach, gdzie nagle trzeba zmieni kierunek przykazywania mocy